Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
Gwiazdki hotelowe mają na celu ujednolicenie standardów zakwaterowania. To właśnie dzięki nim turyści mogą wybrać odpowiednie miejsce noclegowe, w pełni dopasowane do własnych potrzeb i oczekiwań. Aby jednak móc to zrobić, warto wiedzieć, jakie warunki muszą zapewnić swoim gościom hotele, posługujące się tego rodzaju symboliką. Podpowiadamy więc, co oznaczają gwiazdki hotelowe i jakiego wyposażenia można spodziewać się w konkretnych obiektach.
Kto przyznaje gwiazdki hotelom?
System gwiazdek hotelowych w naszym kraju pojawił się już w 1997 r., choć szczegółowe wymagania, związane z tego rodzaju oznaczeniem obiektów noclegowych, znalazły się dopiero w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 2011 r. i obowiązują one po dziś dzień. O tym, ile gwiazdek uzyska dany hotel, decyduje natomiast marszałek województwa w porozumieniu z komisją, tworzoną przez specjalistów z różnych dziedzin. Wbrew pozorom, nie chodzi tutaj wyłącznie o branżę hotelarską. Członkami komisji są bowiem również przedstawiciele nadzoru budowlanego, straży pożarnej czy sanepidu. Każdy obiekt zostaje więc oceniony nie tylko pod kątem wystroju i wyposażenia wnętrz oraz udogodnień, oferowanych turystom, ale również i pod względem oświetlenia czy też dostępu do wind i schodów przeciwpożarowych, rzutujących na poziom bezpieczeństwa i komfort pobytu.
Jakie wymagania stawiane są przed hotelem 1-gwiazdkowym?
Jak nietrudno się domyślić, przed hotelami 1-gwiwzdkowymi stawiane są najmniejsze wymagania. Związane są one przede wszystkim z powierzchnią pokoju, która powinna przekraczać 8 m² i zwiększać się o 4 m² wraz z każdym kolejnym gościem. Na wyposażenie takich pomieszczeń musi składać się łóżko, szafka nocna lub stolik, krzesło, lustro i wnęka garderobiana z 3 wieszakami, przypadającymi na każdą osobę, nocującą w tym właśnie miejscu. Co ważne, wybierając hotel, oznaczony 1 gwiazdką, należy zdawać sobie sprawę z faktu, że – zgodnie z obowiązującymi standardami – łazienka może znajdować się poza pokojem i może być dzielona z innymi gośćmi.
Czego spodziewać się w hotelu 2-gwiazdkowym?
W hotelach 2-gwiazdkowych można spodziewać się już nieco lepszych standardów. Dotyczą one m.in. powierzchni pokoi, która powinna tutaj przekraczać 9 m² w przypadku jednego gościa, wzrastając sukcesywnie o 4,5 m² wraz z liczbą nocujących osób. W obiektach, oznaczonych dwiema gwiazdkami, zmienia się również wyposażenie wnętrz. Poza wymienionymi już wcześniej elementami, powinno znaleźć się tutaj radio i miejsce, w którym można pozostawić bagaż. Nowe hotele muszą również posiadać łazienkę przy sypialniach, co nie jest jeszcze standardem w starym budownictwie, choć i tutaj takie rozwiązanie powinno obowiązywać w minimum połowie dostępnych pokoi. Nowością będzie natomiast dostęp do Internetu oraz możliwość skorzystania ze śniadań hotelowych czy baru kawowego.
Dlaczego warto wybrać hotel 3-gwiazdkowy?
3-gwiazdkowe hotele oferują znacznie wyższy standard. Na gości czekają tutaj:
- usługa room service,
- restauracja hotelowa, jeśli w odległości 0,5 km od obiektu nie funkcjonuje inny lokal gastronomiczny,
- prywatna łazienka z wanną lub kabiną prysznicową,
- codzienne sprzątanie pokoju na prośbę gości,
- całodobowa, dwujęzyczna recepcja.
Wyposażenie standardowego pokoju w 3-gwiazdkowym hotelu obejmuje z kolei min. 2 krzesła i stół, 2 szklanki i wodę butelkowaną oraz telewizor. Coraz częściej goście mogą tutaj liczyć również na dodatkowe usługi, oferowane przez strefę wellness i SPA.
Jakie standardy obowiązują w hotelach 4-gwiazdkowych?
Wybierając nocleg w hotelu, oznaczonym czterema gwiazdkami, można spodziewać się już znacznie wyższego standardu i jakości oferowanych usług. Takie obiekty na ogół zlokalizowane są w centrach miast lub w pobliżu głównych atrakcji turystycznych, oferując wyciszone sypialnie, fotele i kanapy, służące odpoczynkowi oraz klimatyzację, zapewniającą komfort cieplny, niezależnie od pory roku. Wśród dodatkowych udogodnień można wymienić natomiast:
- dostęp do gorących napojów przez całą dobę,
- suszarkę do włosów w łazience,
- codzienne sprzątanie, wymianę ręczników i pościeli,
- pranie, prasowanie i czyszczenie ubrań,
- możliwość doręczenia kwiatów,
- usługi, związane z odnową biologiczną, jak siłownia, basen czy SPA.
Gości hotelowych w obiektach 4-gwiazdkowych obsługuje w pełni wykwalifikowany zespół pracowników. Standardem będzie również rozbudowana oferta dla firm, które mogą zorganizować tutaj spotkanie biznesowe, szkolenie czy bankiet.
Co oferuje swoim gościom hotel 5-gwiazdkowy?
Pięć gwiazdek przyznawanych jest wyłącznie luksusowym hotelom, oferującym najwyższy standard usług. Co ważne, nie zawsze chodzi tutaj o bogato wyposażone apartamenty i wyjątkowe udogodnienia. Takie oznaczenia zyskują bowiem również obiekty, mieszczące się w zabytkowych zamkach czy pałacach, w których niegdyś rezydowali najznamienitsi goście. Niezależnie od charakteru, hotel 5-gwiazkowy powinien spełniać oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Ci, którzy zdecydują się zatrzymać właśnie tutaj, mogą liczyć na rozszerzony zestaw usług, dodatkowe atrakcje, a często również wsparcie osobistego asystenta, który będzie cennym źródłem informacji, niosąc jednocześnie pomoc przy rezerwacji stolików w restauracjach czy w planowaniu wolnego czasu.
Rankingi hoteli:
-
Ranking hoteli all inclusive w Polsce - zobacz nasze top 10
-
Ranking hoteli w górach - poznaj TOP 10
-
Ranking hoteli nad morzem - top 10
-
Ranking hoteli biznesowych w Warszawie
-
Ranking hoteli Zakopane - Top 10
Poradniki:
-
Wycieczka do Tarnowa — dlaczego warto odwiedzić to miasto i co tam zobaczyć?
-
Nocleg z wyżywieniem, czyli dlaczego warto wybrać hotel z własną restauracją?
-
Jakie cechy i udogodnienia powinien posiadać hotel biznesowy?
-
Jak wybrać dobry hotel? Sprawdź najważniejsze wskazówki
-
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
Najpopularniejsze wpisy:
-
Ranking hoteli all inclusive w Polsce - zobacz nasze top 10
-
Ranking hoteli w górach - poznaj TOP 10
-
TOP 10 hoteli na Mazurach
-
Wycieczka do Tarnowa — dlaczego warto odwiedzić to miasto i co tam zobaczyć?
-
Nocleg z wyżywieniem, czyli dlaczego warto wybrać hotel z własną restauracją?
Najnowsze wpisy:
lub dodaj komentarz jako gość
Dodaj pierwszy komentarz.
Autor wpisu:
Matylda Zawada
Po godzinach, oprócz żeglarstwa i wszelkich wodnych aktywności, Matylda odpowiada w naszym trio za wszelkie tematyczne wpisy na blogu. Wkłada w nie całe serce, poprzedzając je dokładnym researchem i doświadczeniem, a także opiniami pozostałych członków i czytelników.